De moslimpartij Nida pleit voor een algeheel verbod op alcoholreclame in de Haagse buitenruimte. Partijlid Ercan Büyükçifçi - werkzaam aan de Hogeschool in Den Haag - zegt met dit initiatief gehoor te geven aan het Alcoholmanifest van gezondheidsorganisaties, die al langer pleiten voor het denormaliseren van alcoholgebruik met minder beschikbaarheid, hogere prijzen en een verbod op reclame.
“De overheid kan met haar ontmoedigingsbeleid niet opboksen tegen de miljoenenindustrie die het alcoholgebruik juist promoot. Dit is dweilen met de biertap open. Alcohol is als een sluipmoordenaar: zó schadelijk voor mens en maatschappij, maar tegelijkertijd ook zó genormaliseerd. Reclame speelt hierin een belangrijke rol. We zullen nieuwe normen moeten stellen met elkaar, vindt Büyükçifçi, die als raadslid in Rotterdam ook succes had met het verbod op het subsidiëren van Sinterklaasoptochten met zwarte Pieten.
‘’Een algeheel verbod op alcoholreclame zal volgens onderzoek van het Trimbos Instituut de economie naar schatting zo’n acht miljoen euro aan sponsor- en advertentiegelden kosten, maar zal de maatschappij op termijn zo’n 6 tot 7 miljard euro opleveren. De verwachte 4 tot 5% afname van alcoholgebruik heeft positief effect op de gezondheidszorg, het aantal verkeersslachtoffers en de arbeidsproductiviteit. Hierin zijn de impliciete voordelen als welzijn en levenskwaliteitverbetering niet meegenomen’’, aldus Nida.